Wednesday, July 27, 2011

indahnyA tAwakkal



mid semester exam telah pun berlalu,
mood exam dah pun pergi jauh2 dari jiwa ini...huhu
exam yg hnya 2 hari itu mmg menguji ketahanan jiwa,mental,fizikal..hoho
if nk dibandingkan dgn org lain,mereka lg berat kot,
misalnya,roommates aku, kedua2 mereka sit lg byk paper
skrng pun mereka masih dlm mood exam
aku yg exam x smpai 2 hari(1 hr setengah) ni pun dah rasa berat,
merungut mcm ape.......

maths,bio,tmbah subjek arab
semuanya mmerlukan ketekunan n kesabaran especially maths,
trutamanya utk org2 yg 'kebengapan' mcm aku,
bila bukak je buku maths, da rase mcm org bodoh...

ade la ngadu kt sorang akhawat nih,
"akak, pening la maths nih...tension buat maths"-keluh diri ini
dijawabnya kakak itu dgn penuh sopan lg bergaya-"ala...,maths je ponn"
maths je pon???? tlg la kak......
mentang2 la Die chekgu maths...huh

hmm,x kesah la pasal maths,bio n arab td,
tujuan menulis kali ini bukan utk mnceritakan kepayahan n keazaban belajar sume2 tu,
tp....nk tekankan konsep 'TAWAKKAL'
sy ulang....TAWAKKAL

if direnung2 balek, aku mmg x puas hati,
utk mid sem exam yg bru saje brlalu,
mmg dapat rasa yg aku x dapat jwb semuanya dgn 'smoothnyer'
masa jawab, x dapat rase kan yg 'aku lah the best!'...x dapat rasa yg 'aku hebat'....
btw, perlu ke rase smua tu?
(nada sinis sambil sebelah kening diangkat ke atas)

brbalik kpd exam td,
ntah dimana salah n silapnya,
ade je careless mistake....
bila difikir n direnung ttg exam yg dah lepas, mmg rase mcm nk putar balek waktu....
doraemon2x...! nk pinjam mesin mase kamu boleh x? nk kembali ke 48 jam yg lepas....
alangkah bahagia n mudahnye hidup andai doraemon ade disisi...

brbalik kpd exam td,
usaha dah usaha,
tp x tau la usaha tu mncukupi ke tak,
x dapat nilai erti 'sungguh' tu sndiri, so x tau samada aku dh usaha habes baik @ x....
tp, mase exam,,,stay smpai 2 pg itu sudah pkara biasa,
ramai je lg org yg stay smpai 3 4 pg,x jd hal pn.. aku ni je saje nk kecoh2...

mmg, bila dok sorang2 tkenangkan exam yg dh lepas tu, rase gelisah semacam...
nk nangis pn ade..,
jawab 2 mmg la bleh jawab,
tp jwpannyer ntah ape2....ape la yg bakal trjadi dgn result 2 nnt.,,,
dlm kegelisahahan ini, 1 perkara je yg menenangkan aku,
bukanlah doraemon yg biru bulat 2, jauh sekali mesin masa doraemon...
tp,,hnya 1..
ya, hanya SATU!

ce teka..ce teka...






ya! kamu betol!

ALLAH AZZA WA JALLA...
hnya DIA yg mampu mnghadirkan ktenangan dlm jiwa ini, kerana seluruh jiwa ini brada dlm genggamannya..
hnya di saat memikirkanNYA, sgala kebimbangan luluh dr hati,kesedihan pn kian mula pergi
teringat konsep...'TAWAKKAL'
merasakan keindahan tawakkal kpdNYA mrupakan salah 1 nikmat yg telah diilhamkan utk hmbaNYA yg hina dina ini yg sudah pasti prlu disyukuri...

usaha sudah, doa pn sudah...cuma tinggal brtawakkal kpdNYA...
moga DIA mmberikan yg terbaik utk diri ini, berikan apa yg terbaik, bukan apa yg aku inginkann...kerana stiap apa yg aku ingin x semestinya ia terbaik utkku
ssungguhnya DIA MAHA MENGETAHUI apa yg tidak aku ketahui,
segala rencana n ketentuanNYA adalah yg THE BEST! THE GREATEST!
no compromise... x perlu dpertikaikan lg
hnya terima dgn ikhlas hati
'redhalah dgn tuhanmu, dan DIA pn redha akan kamu'

jika kita mengimani bahawa ALLAH MAHA MENGETAHUI apa yg terbaik, kita akn dgn senang hati n ria gembiranya menerima segala apa yg telah ditakdirkn utk kita......

tp prlu diingat, usaha tetap usaha,
jgn smpai trlalu 'redha' sehingga duduk saja menunggu takdir yg dtg bergolek golek........

shingga kini, aku brpegang teguh dgn pesan mama naqibah...~"ALLAH menilai usahamu bukan hasil yg diperoleh...."
insyaALLAH,aku telah brusaha...,dan hnya DIA yg layak mnghakimi n menilai usaha ku itu

skrng, hnya mampu berharap n bertawakkal,
alhamdulillah, shingga kini aku dapat merasakan nikmat indahnya tawakkal...



No comments:

Post a Comment