Thursday, May 5, 2011

hari ini lebih baik dr semalam?


diam x diam, dah msuk hari khamis mlm jumaat,
begitu pantas putaran waktu ini
rasanya bru semalam aku melewati hari jumaat...
tp itulah hakikatnya,...

mlm ini, spt biasa..
setelah selesai solat maghrib,helaian kitab suci AQ aku belek n aku selak..
tanpa mmbuang masa, aku pn mmulakan bacaanku dgn ayt pertama surah ke-18(al kahfi)
sprtimana yg telah danjiurkan olh naqibah kami,
mngamalkan surah ini stiap mlm jumaat...
aku hentikan bacaan di ayt 27 dgn niat ingin mnyambung smula stelah waktu isyak nnt @ keesokan pg nya..

setelah selesai,
aku duduk brsimpuh di atas tikar sejadah,
duduk seketika smbil brmuhasabah
smentara menunggu azan isya' brkumandang...
ketika ini, tidak semena mena,
aku terfikirkan ttg aktviti seharianku hari ini..
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

terkesima! terkejut!
ya..aku terkejut tatkala menyedarinya
rutin harianku berbeza dr yg biasa!
berbeza!...
hari ini, punggungku langsung x menjengAh sofa empuk di ruang tamu yg terletak betul2 brhadapan dgn televisyen rumah kami...
ya, baru aku sedar..
hari ini aku langsung x menikmati hidangan "sinetron" n drama2 yg dihidangkan di kaca tv.
"patot la rasa lain mcm" bisik hati ini
rasa tenang...

alhamdulillah
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
dulu, aku selalu dgr ahkhawat seusrah mengatakan ttg kepuasan melawan hawa nafsu,
aku x tau,x dpat rasa sndiri nikmat n puas itu..
tp hari ini,ya..aku dpat rasa.
dpat rasa sndiri nikmat itu,puas itu..
KEPUASAN MELAWAN NAFSU!
rupa2nya begitu nikmat rasanya..
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
syukur..alhamdulillah..

hari ini, 1 lg sisa jahiliyah yg telah aku "listkan" dlm diariku dpat aku basmi!
moga aku ttap diberi kkuatan ini utk terus mmbasmi sisa2 jahiliyah yg lain yg masih menempel dlm diri ini,
dan semestinya utk mncegah sisa2 yg lama daripada kembali lg bersarang dlm diri...

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
jazakillah khafwan kathiro..

buat mereka yg x henti2 mndorong,
utk akhawat yg x jemu2 mmberikan pelbagai petua n taktik utk melawan nafsu ini(antaranya, kaedah PAKSA!)
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

sekali lg Alhamdulillah..

aku dapat rasakan yg hari ini lebih baik dr semalam,
atau dlm versi mat sallehnyer,
today's better than yesterday..

x tau la if aku yg terlebih perasan @ dh s.s(syok sndiri)
tp jujurnya dr hati yg kecil ini,
itulah yg dapat aku rasakn saat ini..

however, aku bukanlah yg layak utk menilai diri ini..
jasad ini, hati ini, diri ini..
hanyalah milikNYA,
hanya DIA yg selayaknya menilai diri ini n mujahadah ini..
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

minta jasa baik akhawat2,
doaknlah insan kerdil ini agr trus dberi smngt n kkuatan
dlm usaha utk mncapai MARDHATILLAH.....

No comments:

Post a Comment